Veelgestelde vragen
Geven jullie medische verklaringen? Doen jullie keuringen?
Regelmatig krijgen wij de vraag voor allerhande keuringen of om brieven op te stellen voor bijvoorbeeld een sportschool of verhindering van een examen.
Het is in Nederland de huisarts, als behandelend arts, niet toegestaan om verklaringen af te geven omtrent ziekte en/of gezondheid van zijn eigen patiënten. Degene die om de verklaring vraagt moet in eerste instantie genoegen nemen met de verklaring van de betrokkene zelf. Indien dit niet voldoende is zal een onafhankelijk arts moeten worden ingeschakeld.
De artsenfederatie KNMG heeft het zogenaamde ‘weigeringsbriefje’ opgesteld om uit te leggen waarom de behandelend arts geen verklaring afgeeft. Hieronder kunt u deze brief downloaden en eventueel overhandigen aan degene die de verklaring vraagt.
Download: Weigeringsbriefje KNMG
In principe verrichten wij geen keuringen voor eigen patiënten; ook hiervoor dient u een onafhankelijk arts te raadplegen. Enkel rijbewijskeuringen doen wij voor eigen patiënten. De kosten hiervoor bedragen 50 euro; u kunt bij ons niet pinnen. Wij hebben per week 2 tijden gereserveerd voor rijbewijskeuringen. Het kan dus voorkomen dat u niet direct bij ons terecht kunt voor een rijbewijskeuring.
Voor rijbewijskeuringen kunt u ook terecht bij:
- Regelzorg, 088-2323300, regelzorg.nl
- Senes, 085-2500414, senes-rijbewijskeuring.nl
Hoe krijg ik een verwijzing naar een ziekenhuis?
Patiënten vragen regelmatig telefonisch om een verwijzing voor een medisch specialist in het ziekenhuis. In principe zal de assistente hiervoor altijd een afspraak maken bij de huisarts op het spreekuur. Dit om te beoordelen of een verwijzing daadwerkelijk aangewezen is, om de specialist van de juiste informatie te voorzien en om te bepalen op welke termijn u gezien moet worden. Zonder verwijzing kunt u niet terecht bij de specialist. De meeste verwijzingen worden tegenwoordig digitaal verzonden; de arts of assistente zal u uitleggen hoe de gang van zaken is.
Houd er rekening mee dat de kosten van een bezoek aan de specialist van het eigen risico afgaan!
Geven jullie reizigersadvies / -vaccinaties?
Wij geven geen reizigersadvies omtrent welke vaccinaties of malariatabletten nodig zijn voor uw reis. Wij zullen u hiervoor verwijzen naar het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (http://www.lcr.nl) . Daar kunt u advies/informatie vinden over uw bestemming en adressen waar u wel terecht kunt voor vaccinaties en informatie.
Wordt mijn bezoek vergoed?
Een bezoek aan de huisarts, assistente of praktijkondersteuner wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Onderzoek wat door de huisarts wordt aangevraagd zoals bloedonderzoek of een röntgenfoto gaat van uw eigen risico af als dat in het lopende jaar nog niet opgebruikt is. Dit geldt ook voor een bezoek aan de specialist of medicatie.
Het plaatsen van een spiraal bij de huisarts of het ondergaan van een chirurgische ingreep bij de huisarts wordt volledig vergoed. Het spiraal zelf of het opsturen van weefsel voor onderzoek valt niet onder deze vergoeding.
Hebben jullie een overzicht van zorgverleners (ziekenhuizen, podotherapeuten dietisten) in en rondom Loon op Zand?
Ik heb een klacht over geboden zorgverlening, hoe geef ik deze door?
U kunt telefonisch contact met ons opnemen of een afspraak maken om uw klacht door te nemen.
De praktijk is aangesloten bij de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg.
Voor meer informatie over onze klachtenregeling klik hier.